طرز مراقبت از دندان مصنوعي


 

نويسنده:دکتر شيرين معماران




 
اغلب افرادي که از دندان مصنوعي استفاده مي‌کنند، تصور مي‌کنند که دندان مصنوعي به دليل اينکه نوعي پروتز دندان به شمار مي‌رود نياز به مراقبت چنداني ندارد، در حالي که براي داشتن دندان مصنوعي راحت و بادوام بايد به نحو صحيح از آن مراقبت کرد. نگهداري خوب کار سختي نيست. کافي است به اين توصيه‌ها عمل کنيد.
1 مطمئن شويد دندان‌هاي مصنوعي به نحو مطلوب در دهان‌تان جاي گرفته. اگر بعد از زمان تطابق اوليه، به نظر آزاردهنده مي‌آيد دوباره به دندانپزشک يا متخصص پروتزهاي دنداني مراجعه کنيد.
2 هر شب هنگام خواب دندان‌هاي مصنوعي را خارج کنيد. لثه‌هاي شما براي آنکه سالم باقي بمانند نياز به استراحت دارند.

3 دندان‌هاي‌ مصنوعي‌تان را در آب نگه داريد و در صورت نياز، مواد پاک‌کننده دندان مصنوعي را نيز به آن اضافه کنيد. دندان‌هايي که در آب نگهداري نشوند، ممکن است تاب برداشته و آزاردهنده شوند.
4 دندان‌هاي مصنوعي را هر روز طبق دستورات دندانپزشک‌تان پاک کنيد. ذرات غذا و پلاک‌ها نياز به برداشت منظم دارند.
5 هر روزدندان‌هاي طبيعي باقي مانده خود را مسواک زده و نخ دندان بکشيد. سالم نگه داشتن دندان‌هاي باقي مانده و لثه‌ها ضروري است، به ويژه اگر يک دندان مصنوعي ناکامل به اين دندان‌ها محکم شده باشد.
6 هر روز با استفاده از مسواک، يک تکه پارچه يا انگشت خود، دهان و لثه‌ها را تميز کرده و ماساژ دهيد. تميز نگه داشتن و تحريک لثه‌ها و بافت‌هاي نرم دهان به اندازه تميز نگه داشتن دندان‌ها حايز اهميت است.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پروتزهاي دنداني و ايمپلنت

منبع:www.salamat.com